این مقاله پژوهشی که به نقش مناطق آزاد تجاری، بازرگانی و سیاسی در گسترش تجارت بینالملل و روابط سیاسی کشورها (مطالعه موردی منطقه آزاد قشم) میپردازد، بهقلم مسعود جزء جهانشاهی، سجادعلی فرجا، عباس نجفی و علی ناصری منش و به همت فصلنامه علمی-پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی منتشر شده است.
تجارت بین المللی گسترده و روابط سیاسی وسیع و گسترده و استراتژیک با کشورها مهمترین استراتژی دولتها برای رسیدن به سطح مطلوب توسعه و رشد و پیشرفت و بهرهمندی از تکنولوژیهای روز دنیا به حساب میآید؛ اما مهمتر از هدف اتخاذ تاکتیکهای مناسب برای رسیدن به این اهداف است. در سطح داخلی هم بایستی سعی کرد مقدماتی را برای این کار فراهم کرد که با توجه به شرایط هر کشوری نوع ان فرق میکند. ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی یکی از مهمترین این تاکتیکها به شمار میرود. سؤال اصلی مقاله این است که نقش مناطق آزاد تجاری، بازرگانی و سیاسی در گسترش تجارت بینالمللی و روابط سیاسی کشورها (مطالعه موردی منطقه آزاد قشم) چگونه است؟ از زمان اعلام قشم بهعنوان منطقه آزاد بیش از ۷ سال مىگذرد و با تصویب قانون چگونگى اداره مناطق آزاد تجارى - صنعتى در شهریور ۱۳۷۲ و تأسیس سازمان منطقه آزاد قشم، فعالیتهاى گوناگونى بهمنظور فراهم آوردن زیربناهاى مورد نیاز براى توسعه همه جانبه جزیره قشم آغاز شد. بر اساس آمارهای موجود مناطق آزاد تجاری سهگانه ایران طی ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ تنها توانستهاند ۴۸۳ میلیون دلار درآمد ارزی کسب کنند که تنها ۷/۸۳ میلیون دلار آن از محل صادرات کالا به خارج از کشور بوده است. از این سهم منطقه آزاد چابهار ۷/۱۲ میلیون دلار، منطقه آزاد کیش حدود ۱۰۷ میلیون دلار و منطقه آزاد قشم حدود ۳۶۳ میلیون دلار بوده است. ارقام فوق بیانگر آن است که از مجموع صادرات کالا از مناطق آزاد تجاری کشور، منطقه آزاد قشم توانسته است تا ۹۵ درصد این میزان را به خود اختصاص دهد. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز کتابخانهای و استفاده از مقالات علمی-پژوهشی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری و استفاده از جداول و نمودارها و نیز نقشهها است.