مطالعه و پژوهش

اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر جذابیت بازارهای کیش با استفاده از مدل‌سازی شبکه‌های بیزین

1402/10/24

مقاله پژوهشی حاضر که به اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر جذابیت بازارهای کیش با استفاده از مدل‌سازی شبکه‌های بیزین می‌پردازد، به‌قلم طهمورث حسنقلی‌پور، حسین صفری، فرشید حسینی و مهدی اجلی و به همتِ فصلنامه پژوهش‌نامه بازرگانی منتشر شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1372 و با تصویب قانون مناطق آزاد، جزیره کیش به‌عنوان نخستین منطقه آزاد کشور برگزیده شده و پس از مدت کوتاهی، جاذبه‌های توریستی و تجاری اش مورد توجه قرار گرفت. انتخاب کیش به‌عنوان منطقه‌ای آزاد که سرمایه‌گذاری در آن از معافیت‌های گمرکی و دیگر قوانین حاکم بر مناطق آزاد برخوردار است، این جزیره را به منطقه‌ای جذاب برای فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کرده است. اوایل، تجارت چمدانی در این جزیره رونق یافت، اما با گذشت زمان و تغییر سیاست‌های دولت، تجارت چمدانی و معافیت‌های گمرکی کمرنگ شد.
این مقاله علل تأثیرگذار بر جذابیت بازارهای کیش را شناسایی کرده و با استفاده از شبکه‌های بیزین درجه ارتباط میان آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه مدل‌سازی نشان می‌دهد که تغییر استراتژی از تجارت چمدانی به توریسم، مدل کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده است که ممکن در آینده جذابیت‌های بیشتری ایجاد کند.
اما در حال حاضر، بازیگران فعال در فضای کسب‌وکار کیش، همواره به‌دنبال تجارت چمدانی بوده و الزامات فضای جدید را نپذیرفته‌اند.
 

تاریخ سند: 1390/03/02 تاریخ تصویب: 1391/02/23 نویسنده: طهمورث حسنقلی‌پور، حسین صفری، فرشید حسینی و مهدی اجلی