مقاله پژوهشی حاضر که به طراحی الگوی جذابیت سرمایهگذاری مناطق آزاد ایران: نمونه موردی منطقه آزاد انزلی میپردازد، بهقلم طیبه فروغی فر، سیدمهدی جلالی و بیتا تبریزیان و به همتِ فصلنامه علمی سیاست جهانی منتشر شده است.
همواره یک از مؤلفههای مورد توجه اقتصاددانان برای رشد اقتصادی کشور شناسایی ارتباط بین سرمایهگذاری خارجی و جذابیت بازار داخلی است. بر این اساس شناسایی عوامل مؤثر بر جذابیت سرمایهگذاری و جذابیت بازار این مناطق میتواند اثر مستقیمی بر میزان و حجم تبادلات تجاری کشور داشته باشد. این موضوع علت اصلی پرداختن به این پژوهش و تلاش برای شناخت و ارائه الگوی عوامل اثرگذار بر جذابیت در سرمایهگذاری بازار مناطق آزاد ایران شده است.
در این مطالعه کاربردی، با رویکرد آمیخته ترتیبی سعی شده است تا با بررسی ادبیات موضوع مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد عوامل جذابیت بازار مناطق آزاد در قالب الگوی اولیه تدوین شود. سپس با ارائه این چارچوب مفهومی به خبرگان و استفاده از مصاحبههای عمقی، نظرات تخصصی آنان در خصوص الگوی عوامل جذب سرمایه گذاری در بازار مناطق آزاد ایران استخراج گردید. در بخش کمی نیز نتایج این بخش به کمک نظرات تخصصی کارشناسان و صاحبان صنایع منطقه آزاد انزلی مورد ارزیابی قرار گرفت تا با تبیین روابط بین ابعاد، الگوی مورد نظر طراحی گردد. در نهایت نیز شاخصهای تقاضا، رقابتپذیری، سهولت کسب و کار، جذابیت سرمایهگذاری و تجربه خرید بهعنوان مهمترین عوامل موجود در جذابیت بازار مناطق آزاد ایران (منطقه انزلی) تعیین که به کمک آنها راهکارهای بهبود ارائه گردید.