مطالعه و پژوهش

نگاشت شبکه تداعی‌های برند گردشگری منطقه آزاد کیش با استفاده از روش نقشه مفهومی برند

1402/11/02

مقاله پژوهشی حاضر که به نگاشت شبکه تداعی‌های برند گردشگری منطقه آزاد کیش با استفاده از روش نقشه مفهومی برند می‌پردازد، به‌قلم محمد صالح ترکستانی، کبری بخشی زاده برج و پدرام جاهدی و به همتِ فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری منتشر شده است.

رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجب‏ شده تا سازمان‏‌ها برای برنامه‌‏ریزی جذب گردشگر بیش‏تر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغه‏ ترکیبی تلاشی برای استفاده‏ از روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبت‏ به برند گردشگری منطقه آزاد کیش ‏است. برای جمع‌‏آوری داده دویست نفر در سطح شهر تهران در دو گروه افراد دارای سابقه و فاقد سابقه بازدید از منطقه آزاد کیش با نمونه‏‌گیری آسان انتخاب شدند و پس ‏از دو مرحله مصاحبه با استفاده از اسلوب روش نقشه مفهومی برند، نقشه‌‏‏های ذهنی آنان ترسیم شد. با آنکه منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است، جز کیش هیج تداعی مرتبط با جزایر دیگر در نقشه‌‏ها نمود نداشت. برطبق نتایج افراد دارای سابقه بازدید تعداد تداعی بیشتر‏ و تداعی‏ مثبت بیشتری داشتند. بیش از نیمی از تداعی‏‌های افراد فاقد سابقه بازدید مشابه افراد دارای سابقه بازدید بود. نکته قابلِ‌توجه قرارداشتن یک رسانه‏ تبلیغاتی به‌‏عنوان تداعی منفی در نقشه افراد فاقد سابقه بازدید بود.

تاریخ سند: 1395/12/24 تاریخ تصویب: 1398/12/09 نویسنده: محمد صالح ترکستانی، کبری بخشی زاده برج و پدرام جاهدی