مقاله پژوهشی حاضر که به نگاشت شبکه تداعیهای برند گردشگری منطقه آزاد کیش با استفاده از روش نقشه مفهومی برند میپردازد، بهقلم محمد صالح ترکستانی، کبری بخشی زاده برج و پدرام جاهدی و به همتِ فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری منتشر شده است.
رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجب شده تا سازمانها برای برنامهریزی جذب گردشگر بیشتر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغه ترکیبی تلاشی برای استفاده از روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبت به برند گردشگری منطقه آزاد کیش است. برای جمعآوری داده دویست نفر در سطح شهر تهران در دو گروه افراد دارای سابقه و فاقد سابقه بازدید از منطقه آزاد کیش با نمونهگیری آسان انتخاب شدند و پس از دو مرحله مصاحبه با استفاده از اسلوب روش نقشه مفهومی برند، نقشههای ذهنی آنان ترسیم شد. با آنکه منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است، جز کیش هیج تداعی مرتبط با جزایر دیگر در نقشهها نمود نداشت. برطبق نتایج افراد دارای سابقه بازدید تعداد تداعی بیشتر و تداعی مثبت بیشتری داشتند. بیش از نیمی از تداعیهای افراد فاقد سابقه بازدید مشابه افراد دارای سابقه بازدید بود. نکته قابلِتوجه قرارداشتن یک رسانه تبلیغاتی بهعنوان تداعی منفی در نقشه افراد فاقد سابقه بازدید بود.