مقاله پژوهشی حاضر که به بررسی دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) در مناطق آزاد تجاری و توسعه منطقهای میپردازد، بهقلم فاطمه خسروی کتولی و عالمه خسروی کتولی و به همتِ دبیرخانه کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری در سال 1395 منتشر شده است.
باتوجهبه نقشی که کارآفرینی در توسعه کشورها دارد و پذیرفتهشدن کارآفرینی بهعنوان یک رویکرد توسعه، در اغلب کشورها، آینده کارآفرینی روشن است. دولتها علاقهمندی فزایندهای به ارتقا رشد کارآفرینی نشان میدهند.افراد علاقهمند به تشکیل فعالیتهای جدید اقتصادی تشویق میشوند و از حمایتهای دولتی از قبیل تشویقهای مالیاتی، ایجاد ساختمانها و جادهها و... برخوردار میگردند. حمایتهای اجتماعی نیز همچنان از کارآفرینی پشتیبانی خواهد کرد و این پشتیبانی در فراهمآوردن انگیزه و نیز حمایتهای عمومی حیاتی است. رسانهها نقش عمدهای در توسعه این تأثیر اجتماعی دارند. رسانهها از طریق گزارشکردن روح عمومی کارآفرینی و برجستهکردن موارد موفق خاص، در عمل نقش قوی و سازندهای بازی میکنند. هدف از پژوهش، بررسی دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) در مناطق آزاد تجاری و توسعه منطقهای است.
در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات از منابع سخت (کتب و مقاالت چاپی) و نرم (کتب و مقاالت دیجیتالی معتبر) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد داشتن یک استراتژی روشن، راهنمایی برای برنامهریزی در رسیدن به موفقیت در زمینه توسعه کارآفرینی و توسعۀ مناطق آزاد تجاری-صنعتی است. شاخصهای الزامات اساسی که عبارتند از مؤسسات، زیرساختها، ثبات در اقتصاد کلان، آموزش ابتدایی و بهداشت از مهمترین عوامل در زمینه توسعه کارآفرینی است.