مقاله پژوهشی حاضر که به بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد سازمان مناطق آزاد میپردازد، بهقلم آسیه میرکازهی ریگی و به همتِ دبیرخانه کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار با حمایت موسسه مدیران ایده پردازان پایتخت ویرا در سال 1394 منتشر شده است.
در دنیای به شدت رقابتی امروز، مدیران برای پیشبرد محصول و خدمات سازمانها در میدان رقابت، نیازمند راهبردی جهت منحصربهفرد شدن هستند. به سخنی دیگر، داشتن ابزاری جهت متمایزسازی سازمان و محصولات از رقبا و محصولاتشان از تکنیکها و ابزارهای حمایتگر مدیران ارشد و مدیران است.
هدف از این پژوهش (BI) سازمان منطقه آزاد، جهت اخذ تصمیم به موقع و سریع در میان انبوه اطلاعات و دادههای گوناگون، سیستم هوش تجاری ارزیابی و بررسی تاثیرهوش تجاری بر عملکرد سازمان منطقه ازاد میباشد.
پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و تحلیلی توصیفی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است. با مقایسه مطالعات قبلی میتوان استنباط نمود که نیازهای مدیران از طریق ابزارهای هوش تجاری پاسخ داده میشود. در نتیجه، بهکارگیری سیستم هوش تجاری در یک سازمان در جهت تحلیل و پیش بینی سریع حجم وسیع اطلاعات و تبدیل آنها به دانش، به مدیران سازمان منطقه ازاد امکان دستیابی به اهداف سازمان نظیر داشتن مزیت رقابتی، حفظ عملکردی مثبت و مستمر و تصمیمگیری بههنگام و صحیح را میدهد که گرفتن تصمیمات صحیح و به موقع در سازمان میتواند موفقیت آن را در عرصه رقابت تضمین نماید.