مقاله پژوهشی حاضر که به شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با رویکرد ترکیبی SWOT-AHP میپردازد، بهقلم حبیبالله سالارزهی و آرمینا میرزاده و به همتِ فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی منتشر شده است.
امروزه گردشگری و جذب گردشگر بهعنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیلهای یک منطقه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. در واقع گردشگری در حال تبدیلشدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار و تدوین استراتژی و راهبردهای مطلوب و همچنین اولویتبندی این استراتژیها میباشد.
در پژوهش حاضر، روش تحقیق براساس نوع هدف، کاربردی و براساس نوع روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از مدیران عالی و میانی، کارشناسان ارشد سرمایهگذاری و سرمایهگذاران و صاحبنظران فعال بخش گردشگری تشکیل میدهند.
برای تحلیل دادهها از روش ترکیبی SWOT با AHP استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که از میان راهبردهای تدوینشده، «فراهمنمودن زمینههای جذب سرمایهگذاری برای ورزشهای ساحلی و آبی»، «معرفی چابهار بهعنوان قطب گردشگری زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری زمستانی و تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال» از مهمترین استراتژیها برای توسعه سرمایهگذاری گردشگری در حوزه چابهار میباشند.